Az Odupla interjú
Odupla interjú
Odupla interjú – Visszatérés a rapbe? Fhészek & Illegalvoice, AZA & Wacuumairs, Könnyű pénz
Odupla élete és karrierje
Az Odupla sztori
Takács Ottó, vagyis előadói művésznevén Odupla zenei karrierje a WacuumAirs-ben kezdődött el, amit 2000-ben BobaKrome alapított meg. A kiadónak Odupla mellett mellette még olyan nagynevű, manapság már ikonoknak számító rapperek voltak még a tagjai, mint Akkezdett Phiai (Saiid, Újonc Peti), Aza, és The Steve, aki Odupla mellett a másik eléggé meghatározó alakja volt a Fhészek néven futó együttműködének. A későbbiekben aztán érkezett még Tirpa, és Dj Frequent aki hiphop DJ csatlakozott ehhez a nagynevű brigádhoz, akivel aztán AKPH formáció kezdte járni az országot és együtt turnéztak. Aza, olyan 2004 tájékán Tirpával karöltve kilépett a Waccuum-ból, majd Oduplával közösen hozták létre saját kiadójukat, a Scarcity Bp-t, ahová magukkal vitték The Steve-t is. Később ebből a csapatból nőtte ki magát Scanna B, Day, Pánikszoba, Harakiri (mai nevén Jaki) és PKO is. Az Aza és Tirpa neve által fémjelzett Killakikitt duó is a ScarcityBp megalakulásának idején született.
Egy nagyot ugorva az időben, pontosan 2010-re, ugyanis Oduplának valamilyen okból kifolyólag ebben az évben romlott meg a viszonya a ScarcityBp-s arcokkal, egészen konkrétan Aza-val, majd kezdtek el egymással beef-elni egyik a másiknak címzett számaikban. Majd Odupla ezt követően döntött úgy, hogy kiadó nélkül is képes tovább folytatni zenei munkásságát, aminek hatására ki is dobta az első szóló albumát, a Könnyű Pénz-t, később ebből egy remix kiadás is megjelent, de arról majd később ejtünk szót. Szóval ezen a korongon akkor még olyan feltörekvő rapperekkel dolgozott közösen együtt, mint Február aka Gyilkos Február és KalashniKnow. Az itt szereplő dalok produceri teendőit, pedig a külföldi remix versenyeket is megjárt Illegalvoice látta el. Nem mellesleg a lemezen megtalálható, egy többihez képest egy kakukktojás hangvételű dal is, a Fhészek (last song) amit nagy valószínűséggel The Steve vagy esetleg Odupla nem akart rádobni az előző közös anyagukra, viszont Odupla úgy gondolta, hogy vétek lenne búcsú nélkül hagyni a közös duójukat, így mint egy utolsó együttműködésként mégiscsak rárakja ezt a dalt saját lemezére.
A 17 számos Könnyű Pénz néven napvilágot látott albumról két klip jelent meg, az egyik a lemez címadó dala is, a Februárral közös daluk a Könnyű Pénz, valamint a Baráti Csalódások.
A Könnyű Pénz a kifejező címéhez hasonlóan arról a világról add tiszta képet, hogy milyen könnyen lehet pénzt csinálni a kisebb drogüzleteléseken át egészen a kocsik feltöréséig és ennek elég sokan elcsábulnak, amiből később az következik, hogy egy idő után már teljesen “normálissá válik” az embernek az, amiből a megélhetését biztosítja, pedig a lelke mélyén tudja, hogy ez egyáltalán nem normális, se nem morálisan elfogadható. Persze a dalban szó esik arról is, hogy Dupla is elég szépen kiveszi a saját részét az üzleteiből. Sőt még arra is ki tudott térni az egyik sorában, hogy az összes akkori rappernek beszólt, egyáltalán nem finomkodva a szavakkal. “Az összes magyar MC kapja be a f*szom, Ki merek állni, itt van az arcom”. A dalhoz készült videó képi világa pedig szerintem teljesen hűen visszaadja Odupláék akkori gengsztersebb életstílusát, gondolok itt a Mega Pasi Ruhabolt előtt dekkolós ruhabeszerzésük után, kocsikázás a városban, és a lemezének a leadása a HipHop boltok felé.
A Baráti Csalódások zenéjében pedig lényegében arról mesél a hallgatóinak Odupla, hogy elég sok olyan arc van a környezetében, aki a barátja akar lenni, népszerűsége folytán, de amikor az utcán szembe találkoznak vele, akkor nem hogy nem köszönnek neki, de fel sem ismerik, ergo letagadják még azt is, hogy valaha beszéltek volna vele. Úgyhogy ebből lett elege Ottónak, hiszen sok embernek segített már, de vissza soha nem viszonozták felé, és inkább azt üzeni az ilyen háton felkapaszkodó egyéneknek, csak akkor keressék fel, amikor ő arra lehetőséget, biztosít, mert azért az ő ideje pénz, és ha mindenki problémájával, egyesével foglalkozik, akkor magára már nem jut több energiája. Ha engem kérdeztek, ennek az anyagnak a képi világa sokkal sötétebbre sikerült, mint a Könnyű Pénzé, pedig azért az sem volt egy könnyen emésztető videó az avatatlan füleknek és szemeknek. Na de miért is mondom ezt? Nos elég csak megnézni ennek a forgatási helyszínét, ami valami befejezetlen fészer, ahol Ottó többségében egy rács mögül rappel, ami mellett még olyan jelenetek is felbukkannak a videóban, mint a folyamatos álmatlanság, és a kádban való ér vágás. Úgyhogy egyáltalán nem csoda, hogy ez a klip a maga idejében elég nézettnek számított a legnagyobb videós megosztó portálon.
Mellesleg mindkettőt az a Virág Péter forgatta le, aki 2010 és 2011 között hasonlóan nagy név volt a videós szakmában. Úgyhogy egyáltalán nem véletlen hogy a Könnyű Pénz, és a Baráti Csalódások mellett még olyan igényes munkák kerültek ki a kezei alól, mint a Káva Krú & Vészk’járat, – Nincs Vissza, Vészk’járat – Légy üdvözz én nálam, vagy Norba és Caramel – Bakancslista zenei videók. Persze Virág „Optical Pictures” Péter segített megcsinálni Február első klipjét, az Ugyan Az-t is.
Nem mellesleg Odupla nem csak a zenéjében képviselte a csibészséget, hanem a magánéletében, így elég hamar utolérte a sorsa, miszerint végül az egyik fővárosi börtönben végezte. Ám mielőtt a rácsok mögé vonult volna előtte 1-2 hónappal, nagyjából 2010 végén, még vitába keveredett ChasemyRabbit nevű Youtube-os felhasználóval, aminek az lett eredménye, hogy a folyamatos privát üzengetést végül Odupla megunta és inkább kirakott egy nagyobb hangvételű videós üzenetet. Az említett videóban nyomatékosította, hogy ő rá már nem az édesanyja főz. Sőt mi több, a videójában végén még elő kapta “hűséges önvédelmi társát a stukkert”. Nagy valószínűleg ez is hozzájárulhatott ahhoz ami a vesztét okozta, hogy a rendőrség még jobban felfigyeljen rá, és kicsit jobban és alaposabban utána nézzenek a korábbi aktáinak és cellába csukják legalább néhány hónapra. Amúgy Odupla ott sem tudott sokáig csendben maradni, hiszen 2011 márciusában IllegalVoice-al, közreműködve megcsinálták a Hosszú Percek című dalt. Emlékeim szerint először itt lehetett hallani Illvoice-t is rappelni. Igen, ez egy olyan zene, ami a szabadulásig hátralévő hosszú időszakról szól, miszerint milyen nehézzé vált az Odupla kinti ismerőseinek az életük azáltal, hogy a barátjuk bekerült a rácsok mögé. Fogalmam sincs, hogy ezt megelőzően készült-e klip a beszélőn, de az szinte biztos, hogy a Hosszú Percek sokak számára újításként hatott, mivel meglátásom szerint azóta sincs idehaza még egy olyan depressziós és mély hangvételű nóta ebben a témában mint amilyen ez volt. Természetesen a fiúk itt sem bízták a véletlenre a minőséget, hiszen ennél is Virág Péter kézügyességére bízták a képi megvalósítást.
Egy hónappal később, 2011 április 30-án, Illegalvoice Gyuri kihozta a Könnyű Pénz albumnak az újrakevert, remix változatát, a Pénznél Csak Az Élet Az Ami Többet Ér-t. Ami már csak digitális formában jelent meg, kézzel foghatóként korongként nem is. Erről a lemezről szintén 2 zenei videóhoz forgattak klippet. Az „Egy Kis Remix”, és a „Véres Pénz remix” Utóbbihoz egy eléggé szürreális videoklip készült Virág „Optical Pitcures” Péter jóvoltából, mert itt nem a szokásos formájában láthatjuk Ottót, hanem egy éttermi felszolgálóként, akit arra kér meg a zongorista kollégája, hogy ugyan már, adja már elő valamelyik zenéjét a fogyasztó közönség számára. Viszont a témája tényleg olyan véres, mint amilyen az a hús mellet a vendégek éppen fogyasztanak.
Ám „Az egy kis remix” viszont annál egy sokkal egyszerűbb mondandót tartalmaz, miszerint Oduplának minden kell, nem elégszik meg a kevéssel, és úgy intézi saját ügyeit, hogy mindig neki jusson a nagyobb szelet abból a bizonyos “tortából”.
A klipet végignézve pedig ez a korábbiakhoz képest jóval egyszerűbb, már csak amiatt is, mert nem áll másból a videó, mint egy esti tetős felvétel, ahol Odupla a kamera előtt áll és rappel. Valószínűleg itt jött be az a koncepció, hogy minél hamarabb ki lehessen hozni, és ne kelljen napokat, heteket ülni a vágáson. 2012. április 6-án Odupla ismét felbukkant, immáron egyenesen Londonból jelentkezett be hogy megmutatta a legújabb dalát, a Wizz Air-t egy home videó keretein belül, amiben feltűnt mellette, az akkor még tizenéves, Lil K London is. Érezhető volt, hogy Ottó már lenyugodott a Nagy Britanniai környezetben, hiszen ezt már csak a hangvételéből is le lehet venni, hogy hátra hagyta a korábbi, balhés korszakát, és egy sokkal békésebb élet felé halad. A teljes, stúdió minőségű audio, csak pár hónappal később, július 26-án került feltöltésre.
Dehogy miről is szól ez a zene? Arról, hogy elköltözött az általa bűnösnek talált Budapestről, majd Londonba költözött, ahol sokkal inkább megbecsülve érzi magát, nem kell azon stresszelnie, hogy miből fog a következő hónapban megélni. Hosszú hallgatást követően, 7 évvel később Odupla közreműködést vállalt Digo Savage – Grammok és Pénz trap zenéjében és szerepelt az ahhoz leforgatott videoklipben is. Talán sokak számára nem lesz meglepő az az információ, hogy ez a szám is a drogról, a pénzről, és a könnyen kapható csajokról szól. A dal képi világa pedig a mai “trendeknek megfelelő” éjszakai klub jeleneteket tartalmaz, rúdtáncos csajok, alkohollocsolás és még egy gitárszóló is színesebbé teszi a motyót. Véleméynem szerint, Odupla itt már valahogy nem olyan mint a régebbi stílusában és flowban és ahogy a videóban is láthattuk, le is fogyott. Talán ez már annak is a jele, hogy az elmúlt években belefáradt a rap bizniszbe, így csak tiszteletből, szívességből vállalta volna el a közreműködést? Vagy pedig azért mert tényleg szeretne visszatérni a rap játékba? Idővel mindenre fény derül.
Szerző: Csányi Krisz / Rap.hu
Itt tudjátok meghallgatni egyik kultikus zenéjét a sok közül: