D.T.FRANCY – Az Élő Battle Aréna Bajnok 2023-ban

D.T.FRANCY

Minden tudnivaló D.T.FRANCY életéről


Korábbi D.T.FRANCY hírek

2024.01. – D.T.FRANCY

Folyamatosan frissül


D.T.FRANCY élete és karrierje

D.T.FRANCY

Itt a D.T.FRANCY, azaz Drabális Tank Francy, aki még a saját nevét sem tudja helyesen leírni. Igen ez sajnos igaz. A nevemet Frenkinek ejtem, viszont rosszul írom. Miért? Mert 11-12 éves korom környékén, amikor művésznevet választottam, akkor azt hittem, így kell írni a Franky-t. Miért nem változtatom, akkor meg? Mert mire ezzel szembesültem, addigra már publikáltam és taggeltem is ezzel a névvel és leginkább azért, mert kényszeresen ragaszkodom a megszokott dolgokhoz és így tartom realnek. Ez mindig is emlékeztetni fog arra, hogy milyen kis hülye pöcs voltam gyerekként. Személyes küldetésem, hogy a rossz írás ellenére mindenki
tudjon arról, hogy hogyan is ejtem a nevemet és ezért tenni is fogok. Majd ha már senki nem rökönyödik meg azon, hogy ezt nem is így írják, akkor elismert és ismert lesz a nevem a hazai rap szcénában. Challenge accepted.

D.T.FRANCY
A névválasztásnál továbbá törekedtem az autentikusságra. Kerestem azt a nicket, amit legelőször tudhattam magaménak. 6-7 éves korunkban pár kövér kis sráccal (ebből egy a mai napig a legjobb barátom) egy klánt alkottunk :) A Drabálokat… neeem. nem cringe. A Tank pedig az én nickem volt. Talány megoldva.

1996 magasságában hallottam először a Coolio – Gangsta’s Paradise-t. Egyből megfogott és rabul ejtett. Ekkor még nem tudtam, hogy: Mi az a rap? Ez idő tájt tombolt az NBA láz és a Micheal Jordan őrület. Megjelent a Space Jam film, amiben maga Jordan a főhős. És mit ad Isten? Egy ismerős hangra lettem figyelmes a soundtrackben. Bizony, Coolio itt is befigyelt és a rap iránti szeretetem tovább mélyült. Itt ismerkedtem meg B-Real hangjával is, aki a mai napig a kedvenc előadóm. Zseni a pali. Folyton meg tud újulni és talán az ő hatására rappelek a mai napig szinte bármilyen beatre. Kb nem létezik olyan beat, amire Ő már ne helyezett volna el egy köpetet. A Cypress Hill a saját zeneiségemben abszolút meghatározó és nagy hatással volt rám. Ahogy cseperedtem, egyre több magyar előadót hallgattam az akkori mainstream érából, amit főleg hiteltelenségi tényezők miatt hamar elhagytam. Az akkori mainstream előadók közül Sub Bass Monster, akit a mai napig szívesen hallgatok és soha nem gondoltam rá hiteltelenként. Az első rímeimet talán miattuk is vetettem papírra, klasszik mondóka stílusban a Hip-hop E-jay alapokra. Tegye fel a kezét, aki emlékszik! XD

2005 tájékán szögezte le a figyelmemet a magyar underground. Nem is gondoltam, hogy van élet a fő zenei csatornákon kívül. Az első ug dal, amit hallottam a Hősök és a Connectoins közöse, a Honfoglalók volt. Teljesen magával ragadott ez a világ és innentől nem volt megállás. Kutattuk a zenéket. Napi rendszerességgel látogattuk az akkori platformokat és szépen hallgattunk, amit csak lehetett. Így lettek a kedvenceim az Akkezdet Phiai, Bankosék, Hősök, Artos Csaba, Connections, Copy Con, Deego, Testament Rec. és kb fogyasztottunk, akit értünk. Imádtam azt a kötetlen nyers rappet, amit ezek a srácok toltak és tudtam, hogy én is ezt akarom csinálni.

Az igazán nagy élményt az jelentette, amikor társakat is találtam magam mellé. Korai próbálkozások után Sörös Tamás (Staff) és Schlichthuber Dániel (Parakid) barátaimmal megalapítottuk a Jesus’ Cries formációt. Ez is kb 2005 környékére datálható, de komolyabban 2007-ben kezdtünk el a dalokkal foglalkozni. Ekkoriban én csináltam alapokat reason-nel, de őszintén mondom, hogy kotrevák volt mind. A borzasztónál is borzasztóbbak. Szerencsére egy osztálytársam buli szervezésekből szeretett volna egy kis plusz pénzhez jutni, ezért elkezdett Hip-hop partykat csinálni. Életünk első igazi fellépése 2007.03.10-én volt az akkori G-Pontban. Ez egy nagy fordulópont volt számunkra, hiszen rapper srácok voltunk egy zárt környezetben a szakmától és kapcsolati tőkétől távol, de itt a helyünkre kerültünk.

D.T.FRANCY battle aréna
Nagy szerencsénkre itt olyan emberekkel ismerkedhettünk meg, mint Black Jack, az akkori Titkolt Könnyekből (Juniker, Jana, Black Jack) és szintúgy itt találkoztunk először Anonim MC-vel. Ez a két ember annyi segítséget és kezdő löketet adott, ami aztán egy kész lavinát indított el a mi életünkben. Black Jack bemutatott minket
Kolláth Zsoltinak (Cultus Digital), aki szinte második apaként fogta a kezünket minden dalnál. 2007 és 2011 között 33 dalt vettem fel és ebből összesen kettőt nem nála. Ez a kettő is nyeremény volt. Első stúdiófelvételem 2007-ben egy Black Jack feat volt és ezután már a JC-vel is megindultak a felvételek. Na de mire is rappeljünk? Hiszen az én alapjaim, na hagyjuk is… és itt jött képbe a bulin megismert Anonim MC, akivel a kapcsolatunk azért is volt érdekes, mert mind a hárman rongyosra hallgattuk őt, már az ismeretségünk előtt is.
Anonim hatalmas zeneiséggel van megáldva és nagyon sok budapesti és Budapest környéki rappernek beatmakerkedett ebben az időszakban. Rengeteg beatet szereztünk be tőle.

2008-ban adtuk ki szerzői kiadással az első és egyetlen lemezünket, ami egy EP volt és a Keresztelőjegyzés nevet kapta. A lemez 7 dalt tartalmazott és mind Anonim beatre íródott. Témákban főleg, társadalomkritikus dalokkal, de helyet kapott rajta az értelmetlen rímhányás is. 500 példányban csináltuk meg és szerencsére nem sok marad, habár sokat el is osztogattunk. A hanganyag megtalálható volt az akkori ismert platformokon. Érdekesség, hogy a nevünk miatt sokan hitték, hogy keresztény zenét nyomunk, de ez nem volt igaz. Egyszerűen azért adtuk ezt a nevet, mert úgy gondoltuk, hogy Jézusnak sok oka van sírni, ha szétnéz a világban. A Keresztelőjegyzés EP-t követte volna egy szóló kislemez és egy JC nagylemez, de ezek félbemaradtak.

Black Jack által és a Cultus Digitalnál, meg persze a bulikon (ami szerencsére rendszeressé vált) több tehetséges és szimpatikus sráccal összeismerkedtünk. Ennek eredményeképpen 2008-ban egy Crew-t rántottunk össze. Ez volt a Masterz of Arts. 11 tagot számlált (Black Jack, MC Daemon, OSD, SAW (SNEEZ és Alpha), Jox, Pufi, Riccio és mi hárman a Jesus’ Cries) és kitartóan eljártunk egymás felvételeire, fellépéseire, keresztbe-kasul feateltünk és támogattuk egymás. Még bulikat is szerveztünk. Ez egy nagyon jó időszak volt az életemben, amit köszönök a srácoknak. Még egy posse is született, bár akkor még nem tudtuk, hogy így hívják. Mai szemmel lehetetlennek tűnik, hogy egyazon helyen 11-en felrappeljenek egy dalt és az a keveréssel együtt már aznap el is készül.

Aktív zenei éveink alatt a JC-vel beneveztünk az It’s Rite Hiphop Jam-re, ahol tovább is jutottunk, illetve szóló előadóként megnyertem egy nemzetközi német nyelvű versenyt, amit a Goethe Institute szervezett és Schiller verseket kellett felrappelni. A nyereményem része volt, hogy kiutazhattam Erfurtba és a ZugHafen studióban rögzítettünk 2 dalt egy albumra. Hálás vagyok az életnek, hogy viszonylag sokszor állhattam színpadra és sokszor olyan előadók előtt, mögött, akikért rajongtam. 2009 után Staff-fel ketten maradtunk a bandában és 2011-ben úgy éreztük, hogy elengedjük a zenélést, mindenféle felnőttes okok miatt xD. Ekkor azt hittem örökre szögre akasztom a mikrofonom.

Ugorjunk egy nagyot!

2019-ben magánéleti problémák miatt, teljesen váratlanul kialakult két mentális betegségem is, amit nem tudtam hova tenni. Rendesen meg is tépázott, amire pláne nem volt jó hatással a 2020-as pandemia és annak globális kezelése, viszont arra tökéletes volt ez az időszak, hogy az ember egy kicsit befelé nézzen. Visszataláltam a közösségi médiához (mondjuk erre nem vagyok büszke) és szembejött velem Saiid posztja,
miszerint a Mi Casa Mixtape-hez vár jelentkezőket. Magam sem vettem komolyan az elhatározásomat, de mivel mindig is hiányzott a rappelés, ezért írtam egy szöveget és felvettem Zsoltinál. A dal nem lett kimagasló, de arra tökéletes volt, hogy ráébresszen egy dologra. Nem foglalkozom semmi negatív gondolattal, pánikkal stb., amíg rímpárokon, projecten agyalok. Megint vártam egy fél évet és nézegettem egy-két hip-hop csoportot. Az EHH-ban találtam meg a FlyStyle talent posztját. Mindig is szerettem versengni, ezért jelentkeztem a versenyre, amit sikerült behúzzak. Kiderült, hogy ezen a versenyen korábban indult már Sneez barátom is, akivel felelevenítettük a korábbi kapcsolatunkat és a nyeremény klippemet fel is
használtam vele, továbbá prodolt nekem egy beatet a 2021-es Battle Arenára.

A 2022-es egy aktív év volt már magamhoz képest. Nem csak project dalok készültek, hanem elindítottam a saját csatornámat is a youtube-on. Ebben az évben újra indultam a Rap.hu Battle Arénában is és a top 8-as körig eljutottam. Bár a versenyből kiestem, de az ottani teljesítményem alapján gondolta úgy Raplikator, hogy szeretne velem is dolgozni a Cypher sorozata második részében. Ezalatt beneveztem az első Budapest Open Mic-ra, és nem hivatalos 2. helyig jutottam. Ebben az évben mindenhol a Tony Nameless volt a befutó, hiszen ott is megelőzött. 2022 egyik legnagyobb pozitívuma az, hogy a Cypher kettes csapat nagyon egymásra talált. Bökő, Raplikator, PSz és D.T.Francy együtt maradtunk kiegészülve Sneez barátommal. Ennek az együttműködésnek első alappillére a Budapest Open Mic döntőjének aftere volt, ahova ezzel a felállással és Distressel együtt meghívott fellépők voltunk.

2023-ban egyre több helyen mutattuk meg magunkat. Nincs egy hivatalos labelünk, nem vagyunk egy banda, de támogatjuk egymást és közösen megyünk fellépni. Raplikator és Bökő nagyon jó barátom lett, Sneez pedig továbbra is az maradt. Ebben az évben nagyon sok mindent csináltunk együtt 5-en, vagy külön-külön. 2023 a fellépések és a projectek éve volt. Megalkottuk a Nutage Rap Live Jam mini sorozatot Tony Nameless-szel, Raplikatorral, Máté Gergővel és Wales-szel. Külön köszönet a Játszó Teremnek, felléptünk a Budapest Open Mic döntőjén, felléptünk Betegszobás bulikon, továbbá vidéki és budapesti rap fesztiválokon. Az első Élő Rap Battle Aréna kupáját is sikerült elnyernem, szóval sikeres évről beszélhetünk a saját szintemen. Nem volt kimondott terv a közösségépítés, de úgy tapasztalom, hogy sok tehetséges és értékes emberrel találjuk meg a hangot, akikkel öröm is együtt dolgozni.

A jövőbeli tervek? Jelenleg 34 éves vagyok és gyakorlatilag nem rég kezdtem újra zenélni. Nincsenek befutást dédelgető terveim. Csinálom, mert jól érzem magam a tevékenység közben és jól érzem magam ezekkel az emberekkel. Na meg csinálom, mert a zene gyógyít. Ennek ellenére sok terv van: Fellépni, amennyit csak lehet, jó dalokat írni és köztudatban maradni. Szerencsére úgy érzem, hogy ezekhez minden adott. Vannak remek tettestársak, vannak lehetősségek és ihletettségek. Megkerülhetetlen tényezővé szeretnék válni a magyar UG szférán belül.


D.T.FRANCY interjú

Tervben van egy D.T.FRANCY interjú


D.T.FRANCY videók és klippek

D.T.FRANCY x Raplikator x BJ – Kényes vagyok (Prod. by Pullsbeatz) 2023

D.T.FRANCY – Non Sequitur (Prod. by Dryed) 2023 No Budget Video

Maverick Beatz Cypher 1 Feat. Zima, D.T.FRANCY, Trid, FERR (Official Video 2023)

Raplikator – UG Cypher Vol. 2. – D.T. FRANCY, Bökő, Distress, PSz (Official Music Video 2022)

D.T.Francy X SNEEZ – Szufla (Official Music Video) 2021


D.T.FRANCY diszkográfia

2008: D.T.FRANCYKeresztelőjegyzés EP