DJ

DJ - Lemzelovas

DJ - TurntableA DJ-ként gyakran rövidített lemezlovas olyan személy, aki egy élő közönség számára zenét játszik. A leggyakoribb típusú DJ-k közé tartozik a rádió DJ, klub DJ, aki végez egy éjszakai klub és zenei fesztivál és lemezlovas, aki használja lejátszók Benthic, általában lemezjátszók, hogy manipulálják hangokat hanglemezek. Eredetileg a lemezt lemezlovas által előterjesztett a hanglemezek, de most DJ használunk egy mindent magában foglaló kifejezés, ami, aki összekeveri a zenei hangfelvételek bármilyen forrásból származó, beleértve a kazettákat, CD-ket és a digitális audio fájlokat a CDJ vagy laptop. A DJ-t gyakran használják a DJ-k valódi nevük vagy elfogadott álnevek vagy színpadi nevek előtt.

A DJ-k olyan hangberendezést használnak, amely egyszerre két különböző hangfelvételt képes lejátszani, és összekeverni őket, hogy zökkenőmentes átmenetet hozzon létre a felvételek között, és egyedi dalokat keverjen. Gyakran előfordul, hogy ez magában foglalja vonalba veri a zenei források, mint a ritmus nem ütköznek, amikor játszott együtt, vagy annak érdekében, hogy a zökkenőmentes átmenetet az egyik dalt a másikba. A DJ-k gyakran használnak speciális DJ mixereket, kisméretű audio mixereket a crossfader és a cue funkcióval, hogy egy dalt keverjenek ki és be a másikba. A keverőket így a fejhallgatók zenéjének forrását hallgatják meg, és beállíthatják az elkövetkező zeneszámokat az éppen játszott zenéhez. A DJ szoftver segítségével hangfájlokat lehet keverni a számítógépen a konzolos keverő helyett. A DJ-k mikrofont is használhatnak, hogy beszéljenek a közönséggel; mint például a reverb, hogy hanghatásokat és elektronikus hangszereket, például dobgépeket és szintetizátorokat hozzanak létre.

DJ – Lemezlovas történet

Eredetileg a „lemez”, a „lemezlovas” említett hanglemezek, de most „DJ” használják, mint egy mindent magában foglaló kifejezés, ami, aki összekeveri a zenei hangfelvételek bármilyen forrásból származó, beleértve bakelitlemezek, kazetták, CD-k, vagy digitális az USB stickon vagy laptopon tárolt hangfájlok. A DJ-k általában egy éjszakai klubban vagy tánc klubban vagy egy tévében, rádióban sugárzott közönségben vagy a 2010-es években az élő rádiós közönség számára játszanak élő közönséget. A DJ-k olyan mixeket, remixeket és zeneszámokat is létrehoznak, amelyeket későbbi értékesítésre és terjesztésre rögzítenek. A hiphop zenében a DJ-k ütemeket hozhatnak létre ütőhangszerek, bassvonalak és egyéb zenei tartalmak felhasználásával, amelyek már létező rekordokból származnak. A hip-hopban a rapperek és az MC-k használják ezeket a ütéseket, hogy átverjenek.

A DJ-k olyan eszközöket használnak, amelyek egyszerre legalább két hangforrást képesek lejátszani és összekeverni. Ez lehetővé teszi a DJ számára, hogy zökkenőmentes átmenetet hozzon létre a felvételek között, és egyedi dalok keverékét fejleszti. Gyakran előfordul, hogy ez magában foglalja vonalba veri a zenei források, mint a ritmus nem ütköznek Amikor ők játszottak együtt, akár két rekordot is játszott egy időben, vagy hogy a DJ, hogy egy sima átmenet az egyik dalt a másikba , A DJ-k fontos eszköze a speciális DJ keverő, egy kis hangkeverő, egy crossfaderrel és egy cue funkcióval. A crossfader lehetővé teszi a DJ számára, hogy egy dalból egy másikba keveredjen. A cue gombok vagy kapcsolók lehetővé teszik a DJ-nek, hogy hallgassa a felvett zenék forrását a fejhallgatóban, mielőtt az élő klubot vagy a közönséget sugározná. Előnézete a zenét fejhallgató segítségével a DJ felvenni a következő műsorszám akarnak játszani, dákó fel a pályán a kívánt kiindulási helyét, és igazítsa a két pálya veri a hagyományos esetekben, amikor az automatikus szinkronizálás technológia nem használják. Ez a folyamat biztosítja, hogy a kiválasztott dal jól keverje össze az aktuális zenét. A DJ-k mikrofont is használhatnak, hogy beszéljenek a közönséggel; effektek egységei reverb-ként keresnek hanghatásokat; és elektronikus hangszerek, mint például dobgépek és szintetizátorok.

A cím „DJ” ezért gyakran használják a DJ-k előtt a valódi nevüket, illetve felvett vagy színpadi elfogadott elnevezéseit címként jelöli a szakma (E. G., DJ Jazzy Jeff, DJ Q-bert, DJ Shadow és DJ Yoda). Egyes DJ-k középpontjában a táncosok vagy a rádiós közönség számára készített dalok jó keveréke áll. Más DJ-k a turntablism technikákat “karcolásként” használják, ahol a DJ vagy turntablist manipulálja a lemezjátszó lemezjátszóját, hogy új ritmusokat és hangokat hozzon létre. DJ szükség van egy keverék a művészi és technikai képességek a szakma, mert theyhave megérteni mind a kreatív szempontból tekinti az új zenei ütemek és számokat, és a technikai szempontok audió konzolok, professzionális audio berendezések, és az 2010-es évek , Digitális audio munkaállomások és más számítógépes zenei eszközök. A DJ-k sok típusában, beleértve a klub DJ-t és a rádió / TV-DJ-t, ezért a DJ-nek karizmával kell rendelkeznie, és jó közegben kell kialakítania a közönséget. A professzionális DJ-k gyakran egy adott zenei műfajra szakosodnak, valamint házimozik vagy hip-hop zene is. A DJ-k jellemzően széles körű ismeretekkel rendelkeznek a specializálódott zenéről. Sok DJ a szüreti, ritka vagy homályos zeneszámok és lemezek

Milyen DJ-k vannak?

Rádió DJ-k
Fő cikk: Rádiós személyiség
A rádió DJ-k vagy a rádió személyiségei bemutatják és lejátszják az AM, FM, digitális vagy internetes rádióállomásokon sugárzott zenét.

Club DJ-k

DJ Pete Rock a Razel és a Friends – Brooklyn Bowl, 2016-ban
Fájl: 20021101 TRANSPLANT 10 – TALPA live – unedited.webm
2002-ben egy techno-párt DJ-je Szerbiában
A klub DJ-k, általában DJ-ként általában zenét játszanak zenei rendezvényeken, például zenés helyszíneken vagy bárokban, zenés fesztiválokon, vállalati és magánrendezvényeken. Jellemzően a klub DJ-k két vagy több forrásból származó zenét rögzítenek különböző keverési technikák segítségével, hogy megállítsák a zenét. Az egyik legfontosabb technika, amelyet az egyik dalból a másikba való zökkenőmentesen történő átálláshoz használnak, beatmatching. A DJ-t, aki leginkább egy adott zenei műfaj játszik és keveredik, gyakran a műfaj címét kapja; például egy DJ, aki a hiphop zenét játssza el, hiphop DJ-nek nevezik, DJ-t játszik, aki house-zenét játszik, house DJ-nek, DJ-nek, aki a techno-t játssza, techno DJ-nek hívják, és így tovább. A DJ teljesítmény (gyakran DJ mix vagy DJ készlet) minősége két fő jellemzőből áll: a technikai készségek, illetve a DJ működése, és két vagy több felvétel és egy lejátszási lista vagy egy DJ a legmegfelelőbb felvételek kiválasztására, más néven “a tömeg olvasása”. [1]

Turntablists – Szkreccselés

Turntablism
Turntablisták, más néven harci DJ-k, forgótáblák és DJ keverők segítségével manipulálják a rögzített hangokat, hogy új zenét készítsenek. Lényegében a DJ berendezést hangszerként használják. A legismertebb turntablist technika karcolás. A Turntablisták gyakran részt vesznek DJ-versenyeken, mint a DMC World DJ Championships és a Red Bull 3Style. [2]

Rezidens DJ

A rezidens DJ rendszeresen vagy tartósan végez egy helyszínen. Rendszeresen (jellemzően egy megállapodáson) rendszeresen, egy adott diszkóban, egy adott klubban, egy bizonyos eseményben vagy egy adott műsorszóró állomáson végeznek.  A lakók meghatározó befolyást gyakorolnak a klubra vagy eseménysorozatra.  A menedzsmenttel vagy a céggel kötött megállapodás alapján a DJ-nek megállapodott időpontok és időpontok szerint kell teljesítenie.  Jellemzően a DJ-k két-három alkalommal járnak el egy héten, például pénteken és szombaton. Továbbá, a DJ-k, akik állandó helyet szereznek egy helyszínről, szintén rezidens DJ-ként tartják számon.  A Wynn Nightlife és Hakkasan jól ismertek magas rangú DJ-k felvételéről, mint a “skyrocketing pay”

Reggae DJ-k

Deejay (Jamaican)
A jamaikai zenében egy deejay (DJ) egy reggae vagy táncos-csarnok zenész, aki énekel és morog (instrumentális riddim).

Egyéb DJ típusok

  • Mobil DJ-k – olyan DJ-k, akik saját hordozható hangrendszerekkel rendelkeznek, akik olyan találkozókon, mint a blokkok, az utcai vásárok, a kocsmák, az esküvők, születésnapok, iskolai és vállalati rendezvények szervezésére szakosodtak. A mobil DJ-k világítási csomagokat és video rendszereket is kínálhatnak.
  • DJanes – olyan női DJ-k leírása, amelyeket olyan országokban használnak, mint Németország, amelyek nyelvükön grammatikai nemet használnak.
  • A híres DJ-k – széles körben ismert DJ-ként fellépő hírességek.
  • Hálószobai DJ-k – egy általános kifejezés az otthoni DJ-k számára, akik rendszeresen felveszik a készletüket és közzéteszik őket online.

DJ technikák

A South Bronx 1970-es évek elején egy fiatal tinédzser nevű DJ, a “Grand Wizzard Theodore” találta fel a “DJ scratch” technikát. Más DJ-k, mint a Flash nagymester, a technikát magasabb szintre emelték a jól ismert hangzásnak és technikának.
A DJ-k több technikát használnak a zenék jobb keverésére és keverésére. Ezek a technikák elsősorban két vagy több hangforrás cueing, equalization és audio mixelését foglalják magukban. A speciális technikák bonyolultsága és frekvenciája nagyban függ attól, hogy milyen környezetben működik egy DJ. A rádiós DJ-k kevésbé hajlamosak a fejlett zene-keverési eljárásokra összpontosítani, mint a klub DJ-k, akik a zenék közötti zökkenőmentes átmenetre támaszkodnak számos technikával. Egyes rádió DJ-k azonban tapasztalt klub DJ-k, ezért ugyanazokat a kifinomult keverési technikákat használják.

A Club DJ turntable technikái közé tartozik a beatmatching, a frázis és a slip-cueing, hogy megőrizzék az energiát a táncparketten. A Turntablism a nyersdarabolás, a zsonglőrködés, a karcolás, a tűcseppek, a fáziseltolódás, a hátsó fonás és még inkább a minták átmeneteinek és túladagolásának a műveletét testesíti meg (bár a turntablismot gyakran a forgótányér mint hangszer használata jelenti nem pedig a rögzített zene keverésére szolgáló eszköz). A professzionális DJ-k használhatják a harmonikus keverést kompatibilis zenei billentyűkkel rendelkező dalok kiválasztásához.

A legújabb technológiai fejlesztések mind a DJ hardverek, mind a szoftverek terén segítséget nyújtanak vagy automatikusan kiegészítik néhány hagyományos DJ technikát és készséget. A példák közé tartoznak a megfogalmazás és a beatmatching, amelyek részlegesen vagy teljesen automatizálhatók a DJ-szoftver használatával, amely a hangfelvételek automatikus szinkronizációját végzi, melyet általában “szinkronizálnak”. A legtöbb DJ keverő most tartalmaz egy beat-számlálót, amely elemzi a bejövő hangforrás tempóját, és ütemét percenként (BPM) mutatja, ami segíthet a beatmatching analóg hangforrásokkal.

A múltban DJ-ként nagyrészt egy önálló tanművészet volt, de az új technológiák bonyolultsága és a zenei gyártási módszerek konvergenciája miatt egyre több olyan iskola és szervezet működik, amely oktatást nyújt a technikákról

A “disc jockey” kifejezés láthatóan 1935-ben Walter Winchell rádiós pletykák kommentátorával jött létre, és ez a kifejezés egy 1941-es Variety magazinban megjelent, amelyet a rádiófrekvenciás személyiségek leírására használtunk. A 19. század végén a hangfelvételek zenéjére és zenéjére felvett zenék lejátszása a 19. század végén jelent meg, a Jimmy Savile pedig az első élő DJ táncbemutatót 1943-ban díjazza. A Savile-t az első olyan zenei előadásként is elismerik, több lemezjátszó segítségével. 1947-ben a Whisky A Go-Go megnyitotta Párizsban az első diszkópot.  Az 1960-as években Rudy Bozak elkezdte készíteni az első DJ mixereket, a DJ-hez specializálódott konzolokat.

Az 1960-as években jamaikai hangrendszer kultúra jött létre, a jamaikai dalok, mint például Tubby király és Lee “Scratch” Perry úttörő dub zene az 1960-as évek végén. Szalagos alapú kompozícióval kísérleteztek, hangsúlyozták az ismétlődő ritmikus struktúrákat (gyakran megszüntették a harmonikus elemüket), az elektronikusan manipulált térbeliséget, a tömegtájékoztatással előzetesen rögzített zenei anyagokat hangosan manipulálták, a pre-rögzített zene fölött pörkölve (énekes éneklés), és zenét remixeltek. A jamaikai deejays később jelentős hatással volt a hip-hop DJ-kre az 1970-es években. [34]

DJ-zés technikai háttere

Két Technics SL-1200 lemezjátszót állították fel a DJ használatra. A két lemezjátszó között egy DJ keverő van.
A DJ turntablismnak a közvetlen meghajtású lemezjátszók találmánya származik. A korai ékszíjtárcsák nem alkalmasak a forgatáshoz és a keveréshez, mivel lassú indítási idővel rendelkeztek, és hajlamosak voltak kopás és törés , mivel az öv a hátsó oldalról vagy a karcolódásból törne.  Az első közvetlen meghajtó lemezjátszót Shuichi Obata, a Matsushita (ma Panasonic) mérnöke találtatta  Japánban, Osakában.  Kihúzta az öveket, és helyette egy motorral működtetett egy tálcát, amelyen egy vinil rekord nyugszik.  1969-ben Matsushita megjelentette az SP-10-et, a piacon az első közvetlen meghajtású lemezjátszót, és az első a hatásos Technics sorozatában.

1972-ben a Technics elkezdte elkészíteni az SL-1200 forgótányérját, mely a DJ-k legnépszerűbb lemezjátszója lett a nagy nyomatékú közvetlen meghajtású formatervezésnek köszönhetően. Az SL-1200 gyors indítást kapott, és tartós közvetlen meghajtása lehetővé tette a DJ-k számára, hogy manipulálják a tálat, mint a karcolás technikái. A hip-hop DJ-k a Technics SL-1200-at olyan hangszerekkel kezdték használni, mint pl. A karcolások és a zsonglőrködés helyett manipulálni a rekordokat turntablizmust használó technikákkal. Ezeket a technikákat az 1970-es években DJ Kool Herc, Grand Theodore és Afrika Bambaataa fejlesztették ki, miközben kísérleteztek a Technics közvetlen meghajtású fedélzetekkel, megállapítva, hogy a motor még a megfelelő RPM-en is folytatódni fog, még akkor is, ha a DJ visszahúzta a felvételt és tovább a tálon. Bár a Technics 2010-ben megszüntette az SL-1200 gyártását, továbbra is a legnépszerűbb DJ lemezjátszók maradnak, mivel magas minőségűek és tartósak.

1980-ban a japán Roland vállalat kiadta a TR-808-at, egy analóg ritmus / dobgépet, amely egyedülálló mesterséges hangzással rendelkezik, mint például a virágzó basszus és az éles csapda, valamint egy metronómszerű ritmus. A Sárga Mágikus Zenekar 1980-ban a hip-hop-i úttörő afrikai Bambaataa-t használta, majd a hip-hop DJ-k széles körben elfogadták a TR-808-at, 808 hangot pedig azóta is a hiphop zenéjében tartanak.  A Roland TB-303, az 1981-ben kiadott basszus-szintetizátor hasonló hatással volt az elektronikus tánczenei műfajokra, mint a techno és a házzene, valamint a Roland TR-808  és a TR-909 dobgép .

1982-ben megjelentette a Compact Disc (CD) formátumot, népszerűsítve a digitális hangot. 1998-ban megjelent az első MP3 digitális audio lejátszó, az Eiger Labs MPMan F10. A Final Scratch bemutatkozott a BE Developer Conference-ben, amely az első digitális DJ rendszert jelöli, hogy lehetővé tegye a DJ-k számára az MP3 fájlok vezérlését speciális idővel kódolt vinyl rekordok vagy CD-k révén. Bár néha ez az új koncepció fog tartani a “kemény Vinyl DJ-kkel”, ez hamarosan az első lépés az új Digital DJ forradalomban. A gyártók a Computer DJing úttörőivel csatlakoztak professzionális támogatáshoz, az első Jam professzor (más néven William P. Rader), aki továbbfejlesztette az iparág első dedikált számítógépes DJ konvencióját és tanulási programját, a CPS (Computerized Performance System) DJ Summit “, hogy segítsen elterjeszteni a szót az új technológiák előnyeiről.

2001-ben a Pioneer DJ elkezdte a CDJ-1000 CD lejátszót előállítani, a digitális zenei felvételek hagyományos DJ technikával történő használatát első ízben. A 2000-es évek fejlődésével a laptopok erősebbek és megfizethetőbbek lettek. DJ-k, speciális DJ hangkártyák és DJ-vezérlők jöttek létre a DJ-k számára, hogy a laptopokat zenei forrásként használják, a lemezjátszó helyett CDJ-ként. A 2010-es években, mint például az előttük lapták, a tablet számítógépek és okostelefonok erősebbek és megfizethetőbbek lettek. A DJ-szoftvert azért írták, hogy ezeken a hordozható eszközökön futtassa a laptopokat, bár a laptopok továbbra is a leggyakoribb számítógépes típus a DJ-k számára

Női DJ-k

A nyugati népzeneben a női zenészek nagy sikereket értek el ének- és dalszerző szerepekben, azonban viszonylag kevés női DJ vagy turntablista van. Ennek egy része az audio technológiával kapcsolatos munkahelyek általános alacsony százalékos arányából eredhet. A 2013-as Sound on Sound cikk azt állította, hogy “vannak olyan nők, akik a rekordgyártásban és a hangtechnikában dolgoznak”.  Az Ncube kijelenti, hogy “a zene előállítóinak öt százaléka férfi, a zenében nagyszerű dolgok elérése, kevésbé ismertek, mint hímnemű társaik. ” A zenei technológiai programok hallgatóinak túlnyomó többsége férfi. A hip hop zenében a női DJ-k és a turntablisták alacsony aránya a teljes hip hop zenei ipar általános hím dominációjából eredhet. A legnépszerűbb rapperek, MC-k, DJ-k, lemezgyártók és zeneigazgatók többsége férfiak. Vannak kisszámú, magas rangú nők, de ritkák

2007-ben Mark Katz “Férfiak, nők és lemezjátszók: nem és a DJ-csata” című cikkében azt állították, hogy “nagyon kevesen vannak olyan nők [akik turntablizmust] harcolnak, az évek óta hip-hop DJ-k beszélgetése . ” 2010-ben Rebekah Farrugia kijelenti, hogy” az EDM kultúra férfi-centrikussága “hozzájárul” a nők marginalizálódásához ezen [EDM] terekben “. Bár a turntablism és a széleskörű DJ-gyakorlatokat nem szabad összeegyeztetni, Katz azt javasolja, hogy a lemezjátszót széles körben használják a nők a műfajokban és a tudományágakban, amit “férfi technofília” -nak neveznek. Ruth Oldenziel történész egyetért a mérnöki írásában azzal, hogy a szocializáció e gondolata központi szerepet játszik a technológia iránti elkötelezettség hiányában. Megmagyarázza: “a nők feltételezett nem megfelelő behatolásának kizárólagos összpontosítása … nem elegendő ahhoz, hogy megértsük, hogyan alakultak sztereotipikus elképzeléseink, hajlamos a teljes bizonyítási terhet a nőkre terelni, és kifogásolni őket az állítólag nem megfelelő szocializációjuk miatt, egyáltalán kihívást jelentő kérdés az, hogy a fiúk miért és hogyan jöttek szerelmi technikai szeretetre, a fiúk történelmileg technofilként szocializálódtak. ”

Lucy Green a zenei előadóművészekkel és alkotókkal szemben, különös tekintettel az oktatási keretekre, mivel mindkettőhöz kapcsolódnak. Azt javasolja, hogy a “nők elidegenedése” olyan területektől, amelyek erős technológiai tendenciát mutatnak, mint például a DJ-k, a hangtechnika és a gyártás “nem feltétlenül az ilyen eszközökkel szembeni ellenszenvvel, hanem az uralkodóan férfias elhatárolások megszakító hatásával kapcsolatos.”  Ennek ellenére a nők és a lányok egyre inkább részt vesznek a lemezjátszó és a DJ-gyakorlatokban, külön-külön és kollektíven, valamint “teret adnak maguknak az EDM és DJ Culture” A 2015-ös cikk számos kiemelkedő női DJ-t idézett: Hannah Want, Ellen Allien, Miss Kittin, Monika Kruse, Nicole Moudaber, B.Traits, Magda, Nina Kraviz, Nervo és Annie Mac.

Számos olyan projekt létezik, amelyek elkötelezettek ezeknek a gyakorlatoknak a támogatására és támogatására, mint például a női DJ London. Egyes művészek és kollektívák túlmutatnak ezeken a gyakorlatokon, hogy többféle neműek legyenek. Például a Discwoman, egy New York-i székhelyű kollektív és foglalási iroda a “cis nők, a transz nők és a genderqueer tehetségét képviselő és bemutató”.

Magyar DJ-zés kialakulása fejlődése

A lemezlovas vagy disc jockey DJ a köznyelvben olyan könnyűzenével foglalkozó személy, aki folyamatos zenét szolgáltat egy zenés-táncos rendezvény alkalmából a közönségnek. A DJ jellemzője, hogy széles körű ismeretekkel bír az általa képviselt illetve kedvelt zenei műfajokban, és többnyire saját hanghordozókészlettel is rendelkezik, tehát egyben zenei gyűjtőről is beszélhetünk.

A disc jockey eredetileg azt a személyt jelentette az 1950-es években Amerikában, aki rádióműsorokban bejelentette és lejátszotta az akkori népszerű lemezeket. Az elnevezés a hanglemez angol neve (a formája miatt): disc (vagyis „korong”), illetve a jockey = „zsoké” szavakból állt össze.

A lemezlovasok típusai

Többféle típusú lemezlovast különböztetünk meg. Vannak a rádiós DJ-k, akik többnyire rádiós személyiségek, vagy technikai munkatársak, akik a zenét keverik. Ez lehet hagyományos AM/FM, vagy internetes rádióállomáson tevékenykedő lemezlovas is. A klub DJ-k éjszakai bárokban, klubokban, diszkókban tevékenykednek, ahol rezidens szerepet is betölthetnek, ami azt jelenti, hogy a klub csak egy bizonyos lemezlovast foglalkoztat a vendégfellépők mellett. Vannak online DJ-k akik az interneten keresztül szórakoztatják a közönséget, úgy, hogy élő képet és hangot sugároznak.

A hiphop DJ-k körében elterjedt a hagyományos bakelit (vinyl) hanglemezek játszása, egymás utáni összerakása, mixelése (a számok egymásra keverése) és szkreccselése (scratch) is. Ez hozzátartozik a hiphop kultúrához. A hiphop DJ-k művészneve előtt általában az MC (ejtsd: emszí, az angol Master of Ceremony, am. „porondmester” rövidítése) áll, amely nem összetévesztendő a Magnetofon Cassette (magnókazetta) rövidítésével.

A mobil, vagy utazó DJ-k olyan lemezlovasok, akik meghívott vendégművészként lépnek fel különböző eseményeken. Általában már előkészített vagy előre szerkesztett zenei műsorral érkeznek.[1] Egy 2012-es vizsgálat szerint a világon 1 és negyedmillió professzionális lemezlovas van.

DJ-k Magyarországon az 1960-as évek végétől Keresztes Tibor (Cintula), B. Tóth László, Dévényi Tibor, Szervánszky Attila (Tojás), Hidegh Sándor váltak ismert lemezlovassá a klubokban, majd az 1970-es években a diszkókorszak beköszöntével D. Molnár György, Danyi Attila, Dworák Tamás, Arató András, Tahi-Tóth Gábor (Tóbiás), Rákász Béla, Cserhalmi György (nem a színész), idősebb Éliás Gyula, Dvoracsek György, Török János, Gonda László, Hegedűs László, Fehérvári Zsolt, Liszeczky László, Haluska Imre, Jelisztratov Szergej, Barabás Zoltán, Suri Imre, Bakai Mátyás, Kiss Joe, Schulz, Szabó Pali és még sokan mások.

Az 1970-es évektől a rendszerváltásig az Országos Szórakoztatózenei Központ (OSZK) lemezlovas vizsga eredménye alapján ideiglenes (LIME) és állandó (A, B, C kategóriájú) működési engedélyt adott ki a lemezlovasoknak. A vizsgabizottságban részt vett egy kiemelkedő lemezlovas is, a bizottság elnöke Hölzer Tamás volt.

Az 1990-es évektől, az elektronikus zene elterjedésével Magyarországon is megjelentek a DJ-k. Az élvonalat Palotai, Sterbinszky, Tommyboy, DJ Budai, Dän von Schulz, DJ Kühl, Jován, Bárány Attila és a Náksi vs. Brunner duó képviselték