Egy hangfelvétel folyamata testközelből a Nortyx stúdióban

Nortyx - hangstúdió

Hogyan zajlik egy stúdiófelvétel a Nortyx hangstúdióban?

Ha nem jártál még hangstúdióban, vagy jártál már, de valamivel nem voltál teljesen megelégedve, akkor neked mindenképpen érdemes végigolvasni ezt a cikket, amelyben Tóth Péter (Pepe) pontról pontra bemutatja számodra azt, hogyan is zajlik egy-egy felvétel a Nortyx hangstúdióban.

Több kiindulási pont van, mivel hozzánk szóló előadók, MC-k és Rap előadók mellett zenekarok is járnak.
A Rap zene felvételénél, a zenei alap általában már kész állapotban érkezik hozzánk a stúdióba, és nincs vele más dolgunk, mint azt betölteni a stúdióprogramba, és igény esetén esetleg picit megvágni. Ki tudjuk szedni a felesleges bent maradt tageket, lehet pici kiállásokat csinálni, és minden egyéb hasonló alakítást elvégezni. Van olyan előadó, aki sávonként hozza az alapot, úgy lényegesen több alakítási lehetőségünk van, és általánosságban elmondható az is, hogy a szöveg jobban beleültethető a Beat-be, mivel sávonként tud reagálni a dal a szövegre.

A legjobb dalok úgy születnek, ha sávonként kapjuk a zenét a stúdióba, persze ehhez rendelkezned kell a sávos anyaggal, tehát meg kell venni az alapot, ráadásul a sávokat is ki kell kérni a producertől, amiért plusz pénzt szoktak kérni.
A hangmérnök lekeresi a felvétel tempóját, és a hangnemet (key), mert az előre beprogramozott effektek így tudnak jól reagálni az adott dalra.

Nortyx Hangstúdió

Fontos kiemelni, hogy mi sosem üres projektből indulunk ki. Engem, mint hangmérnököt elborzaszt, hogy vannak olyan stúdiók, ahol minden dalhoz új üres projektet nyitnak. Vannak alapszabályok, alap sávok, amire ígyis úgyis szükség lesz, akkor is, ha egy pop dalt veszünk fel, meg persze akkor is ha éppen egy minimalista Trap dalt. Itt konkrétan olyanokra gondolok, hogy pár éneksáv helye már elő van készítve, beeffektezve, és a leggyakrabban használt effektek is be vannak már töltve a sávokra, így amikor elkezdünk egy új dalt, nem kell a stúdiósnak fél órát eltöltenie azzal, hogy létrehoz egy sávot az alapnak, aztán a rapnek, bekötögeti és hasonlók.

Amikor azt mondod, hogy „Pepe a sor végére kellene egy ismétlés”, akkor még be se fejezted a mondatot, de az én delayem már szól is tökéletesen tempóra illesztve, a megfelelő filterekkel ellátva. Nem akkor kezdem el keresgélni a kedvenc delayemet, már eleve ott van, csak be kell durrantani. Így a munkafolyamat sokkal pörgősebb, és neked csak arra kell figyelned, hogy a benned lévő dalt, kreatívan ki tudd adni, semmi másra.

Nortyx Stúdió

A felvétel során részenként rögzítünk, tehát nem kell, és nem is lehet egyben felmondani egy jó rap dalt, mert az lehetetlen minőségi módon. A legnagyobb előadók is részekként veszik fel az anyagaikat, és ez így normális, mivel a hallgató nem arra kíváncsi, hogy mennyire jó a légző technikád, és hogy tudsz egy köbméter levegőt beszívni két sor között! Őt a végeredmény, a hangulat és a dal mondanivalója érdekli, amit úgy tudunk átadni, ha minden szó tökéletesen érthető és time-ban van, vagyis nem csúszik ki a ritmikából. Ha a fő sáv megvan, akkor az adott dalhoz illő kisebb kiegészítéseket vesszük fel úgy, mint erősítő sávokat, vokálokat, kis Ad-lib-eket. Ezeket pedig pontosan úgy helyezzük el térben, hangszínben és hangerőben, hogy jól belesimuljon a dalba, de ne vonja el a figyelmet a főénekről.

Mostanában divatos autotune technikát használni effektként rap zenékben, és természetesen ennek is igen jól ismerjük a titkát, mert ha már próbálkoztál vele, akkor tudod, hogy nem úgy megy, hogy rádobod a sávra és pikk-pakk kész is az egész. Nagyon fontos, hogy a nálunk rappelők már élőben hallják az autotune-t, tehát már eleve úgy tudják a hangjukat formálni, hogy az autotune szépen, egyenletesen reagáljon rá. A felvétel után még kézzel is bele szoktunk nyúlni, hogy azokat a bizonyos millió dolláros hajlításokat szépen csinálja az autotune.

Keverés és mastering

Ha megvan minden sáv, és jók az effektek, akkor indulhat is a keverés fázisa, vagyis a mastering, ami már kimondottan klasszikus hangmérnöki feladat, tehát itt az előadónak már sok hozzáfűznivalója nincs, mivel a hangmérnök ismeri 100 százalékosan azt a lehallgató rendszert amivel dolgozik, ő tudja azt, hogy minek milyen hangosnak kell lennie ahhoz, hogy bármilyen cuccon lejátszva jól szóljon, mert ez a legfontosabb! Természetesen a zenésznek is van beleszólása, mivel ő hallja a fejében a megálmodott végeredményt, de a hangmérnök segít abban, hogy ez mindenki számára így szóljon!
Sok olyan felvétellel dolgoztunk már indulásunk óta, amit otthon vettek fel, és csak keverni küldik el hozzánk, de ezek jellemzően sajnos csak 30 százalékban jók.

Nortyx Hangtsúdió

A legtöbb előadó otthon a home stúdiójában nem rendelkezik olyan jó technikával, hogy egy-egy énekfelvételt jól meg tudjon csinálni, ha nincs mellettük egy hangmérnök, aki felvétel közben tanácsaival instruálja őket.

Gondolj csak bele, hogy egy stúdió hangmérnök heti öt nap, napi 8 órát zenével foglalkozik, hiszen ez a munkája, és ebben az esetben a munkája sokszor a hobbija is. Ezt a rutint nem tudja megszerezni egy hobbi hangtechnikus. Ezekre a felvételekre azt szoktam javasolni, hogy tessék eljönni a stúdióba, és meglátod, hogy itt 2 óra alatt közösen jobb felvételt hozunk össze együtt, egymást inspirálva, mint amit otthon több hét alatt sikerülne “kiszenvedned”. Egy komplett dal elkészülésének ideje nagyban is függ attól, hogy hol tart az illető előadó, illetve mennyire igényes a saját anyagára. Egy dalhoz átlagosan minimum 2 óra kell, a maximum pedig kb. 8 óra, amit egy Rap dallal el lehet tölteni.

Ha felkeltettük az érdeklődésed, akkor gyere és vegyünk fel együtt egy Bangert!

Időpontot itt tudsz foglalni a Nortyx hangstúdióban.